Subscribe:

Pages

Ahad, 12 Jun 2011

MENARIK: KISAH MEMPELAI MUDA DI BELAGA YANG HIDUP TANPA RUMAH DAN TANAH



Peluru Emas cukup tertarik dengan kisah kehidupan "Mempelai Muda" di daerah Belaga pada masa kini yang hidup tanpa sebuah rumah mahupun sebidang tanah.

Mengikut cerita orang Belaga, pada tahun 1998 seramai 1639 buah keluarga Orang Ulu di Belaga yang majoritinya terdiri daripada bangsa Kenyah dan Kayan telah dikerahkan untuk berpindah ke Skim Penempatan Baru Sungai Asap atas sebab memberi laluan kepada pembinaan Empangan Hidro Bakun. Menariknya, setelah 13 tahun keluarga Orang Ulu ini menghuni di penempatan baru Sungai Asap, keluarga asas ini telahpun berkembang hampir tiga kali ganda dan hasil bancian secara tidak rasminya pula, seramai 3278 pasangan muda telah disahkan baru mendirikan rumahtangga. Tapi sayang sekali, setelah "Mempelai Muda" ini diijabkabulkan, pasangan ini dilihat masih lagi tinggal sebumbung dan seatap dengan ibubapa mereka tanpa memiliki sebuah rumah mahupun sebidang tanah. 

Persoalannya, apakah pendekatan yang sewajarnya diambil oleh wakil rakyat di daerah Belaga untuk menangani masalah ini daripada terus berlanjutan? Takkanlah nak biarkan masalah ini berlanjutan begitu sahaja, sedangkan beratusan bilik rumah panjang lama serta berhektar-hektar tanah pusaka mereka telah dimusnahkan oleh Taib Mahmud atas tujuan pembinaan Empangan Hidro Bakun yang kononnya dikatakan untuk kepentingan bersama. Namun setelah empangan itu siap sepenuhnya, lain pula ceritanya, di mana sumber tenaga elektrik tersebut hanya akan dibekalkan kepada daerah mahupun negeri luar sahaja. Sementara penduduk asal daerah Belaga pula masih lagi menggunakan enjin api atau "generator" sebagai sumber tenaga elektrik, dan yang paling menghayatkan hati lagi sebilangan penduduk di daerah Belaga masih lagi terpaksa menggunakan lampu minyak tanah sebagai cahaya malam mereka.

Sementara itu, Ketua Menteri Sarawak Taib Mahmud yang baru-baru ini disiasat atas dakwaan rasuah balak pula memberi jaminan yang beliau tidak akan memberi lot pertanian baru kepada penduduk Sungai Asap. Justeru, apa yang ingin diperjelaskan di sini ialah tanggungjawab pasangan-pasangan muda ini mahupun anak-anak muda Belaga itu sendiri pada pilihan raya umum pada masa akan datang. Masihkah anda menginginkan Taib Mahmud terus memijak-mijak hak anda ataupun terus berjanji Belanda dengan anda? Jika anda tidak menginginkan perkara ini terus berlanjutan, fikir-fikirkanlah wahai anak-anak muda. Bukannya Peluru Emas hendak memihak mana-mana pihak ataupun parti-parti, tetapi anda haruslah sedar dan berfikir secara waras yang mana betul dan yang salah, dan janganlah biarkan diri anda ini terus dihamba-abdikan sementara hak anda sebenarnya dinikmati sewenang-wenangnya oleh spesis-spesis manusia yang tidak mengenali erti belas kasihan dan tidak berperikemanusiaan. Bak kata orang "tepuk dada, tanya selera."

Berbalik pula dengan cerita lama di penempatan lama di Hulu Balui di mana penduduk-penduduk Orang Ulu Belaga ini pernah menghadapi masalah tanah dan kawasan untuk membina rumah-rumah baru. Biarpun pada ketika itu penduduk-penduduk Orang Ulu Belaga ini dikatakan miskin, namun apakah nasib setelah 13 tahun penduduk-penduduk Belaga ini berhijrah ke penempatan baru Sungai Asap yang dikatakan mampu mengubah semua corak hidup mereka telah kaya dan jauh berubah? Sebaliknya kehidupan penduduk-penduduk Belaga yang berhijrah ke penempatan baru Sungai Asap ini dilihat semakin daif daripada penempatan lama. Ramai antara mereka kehilangan semuanya. Bayangkan wahai para pembaca sekalian, cukupkah bekalan tiga ekar yang diberikan kepada setiap penduduk-penduduk Orang Ulu Belaga yang berhijrah ke penempatan baru Sungai Asap untuk membina kehidupan baru? Nah! Tidakkan. 

MEMANG. Memang Empangan Hidro Bakun telah mendapat nama dipersada dunia hasil daripada kejayaan projek tersebut. Namun, apa yang Peluru Emas nak soalkan disini ialah berkenaan dengan keuntungan? Keuntungan yang diperolehi daripada empangan Hidro Bakun tersebut? Adakah sebahagian daripada hasil pendapatan daripada empangan Hidro Bakun itu akan diberikan kepada penduduk-penduduk Orang Ulu di daerah Belaga? Jawapannya, TIDAK ADA. Mana perginya semua hasil pendapatan itu nanti kalau bukan Kerajaan Persekutuan/ Kerajaan Pusat yang makan, sedangkan yang bermati-matian berkorban untuk pembinaan Empangan Hidro Bakun tersebut ialah 15 buah kampung Orang Ulu di daerah Belaga yang terpaksa mengorban semua hartanah mereka demi mencapai impian spesis-spesis manusia yang tidak mengenali erti apa itu "Kehidupan". Apa yang penting bagi mereka adalah "Kekayaan Dunia".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan