Subscribe:

Pages

Selasa, 14 Jun 2011

PANAS: "HIMPUNAN BERSIH 2.0" PADA 9 JULAI 2011 SEMAKIN TERASA BAHANGNYA

Masih ramai lagi di antara anda yang masih tertanya-tanya apakah itu "Himpunan Bersih 2.0" yang akan diadakan pada hari Sabtu, 9 Julai 2011. Jadi, bagi mengungkai semua persoalan tersebut, Peluru Emas akan menerangkan secara lanjutnya kepada para pembaca sekalian


1. Apakah tujuan sebenarnya "Himpunan Bersih 2.0" yang akan diadakan pada 9 Julai 2011 ?

Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) menetapkan tarikh Perhimpunan Rakyat pada hari Sabtu, 9 Julai 2011. Ia merupakan perhimpunan dan perarakan kedua selepas Bersih berjaya menganjurkan himpunan besar-besaran pada 10 November 2007, bertujuan menuntut kerajaan mengadakan pilihan raya yang lebih bersih dan adil.

Namun pengerusinya, Datuk Ambiga Sreenevasan berkata, Bersih akan memaklumkan sekiranya berlaku pindaan berikutan desas-desus mengatakan pilihan raya umum ke-13 akan diadakan pada bulan yang sama dengan tarikh perarakan tersebut.

“Perkara itu menjadi perhatian utama kami sekiranya benar-benar berlaku. Tetapi sehingga hari ini, kita masih lagi mengekalkan tarikh yang sama, iaitu 9 Julai,” katanya pada sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Selangor-Kuala Lumpur, hari ini.

Ditanya mengenai pengumuman Pas bahawa parti itu mengarahkan 100,000 ahlinya untuk turut sama dalam perhimpunan tersebut, Ambiga menyokong inisiatif parti itu melalui pimpinan mereka.

“Kita mengundang semua pihak termasuk NGO, masyarakat madani, ahli parti dan pemimpin politik untuk bergabung tenaga dalam himpunan ini.

“Tetapi yang lebih penting adalah penglibatan dan sokongan rakyat. Rakyatlah sebenarnya yang memimpin,” tegasnya.

Dalam pada itu, beliau membidas kecaman keras oleh pihak tertentu dan ugutan untuk menghalang acara tersebut.

“Kami harap pihak polis memberi kerjasama dan tidak mengganggu. Tidak mendengar suara rakyat adalah kesilapan besar pemerintah.

“Kami serius dengan pilihan raya. Masa telah tiba kepada pihak yang diamanahkan menguruskan negara untuk mengambil kira pendapat-pendapat rakyat.

Menurut Ambiga, di seluruh dunia ketika ini gegaran untuk mengukuhkan demokrasi sedang berlaku, juteru pihak berkuasa wajar menghormati suara tersebut.

“Apa yang penting kita jangan berhenti dan jangan mudah kalah. Apa yang kita mahukan adalah agenda perubahan,” tegas Ambiga.

2. Mengapa pula UMNO menyifatkan "Himpunan Bersih 2.0" ini kotor dan menyusahkan rakyat Malaysia ?





















Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan menyifatkan Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai depan sebagai satu himpunan kotor dan menyusahkan rakyat. Selain menjejaskan pendapatan penjaja dan peniaga kedai, Ahmad berkata perhimpunan itu juga akan merugikan kira-kira 13,000 pemandu teksi sekitar kota raya beroperasi seperti biasa. Malah katanya ia turut membawa imej kepada negara luar seolah-olah Malaysia tidak aman sekaligus menakutkan pelancong asing.

“Jangan kerana hanya satu titik hitam negara luar melihat Malaysia huru-hara.

“Kita tahu dibelakangnya (penganjur) adalah Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng…..semuanya pembangkang,” katanya dalam sidang media dipejabatnya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan pertemuan dengan wakil Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) Wilayah Persekutuan di Menara Datuk Onn di sini.

Ahmad yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri turut mempersoalkan penganjur himpunan itu yang mahu menghantar memorandum kepada Yang DiPertuan Agong di Istana Negara di sini.

Perhimpunan ‘Walk For Democracy’ yang dianjurkan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil itu nanti mahu menyerahkan memorandum kepada Seri Paduka menuntut satu pilihan raya yang adil, antaranya mereformasikan undi pos, penggunaan dakwat kekal, tempoh berkempen 21 hari, dan mahu menghentikan amalan politik rasuah.

“Kalau sekadar nak hantar memorandum, lantik sahaja 10 orang wakil. Hantarlah memorandum setebal 1,000 muka surat kepada Agong tapi janganlah susahkan rakyat lain.

“Kalau nak jerit sekalipun, jeritlah tiga hari tiga malam sekalipun dalam stadium, kenapa nak susahkan segala-galanya termasuk orang ramai yang ada di Kuala Lumpur semata-mata mahu menghantar memorandum,” soalnya.

Beliau turut menolak tanggapan perhimpunan Bersih itu nanti menjadi satu signifikan kepada gelombang kebangkitan rakyat seperti yang berlaku dibeberapa buah negara Timur Tengah termasuk Tunisia dan Mesir.

Politik ‘Machiavelli’

“Dulu pembangkang kata Umno amalkan politik ‘Machiavelli’ (matlamat menghalalkan cara) tapi kini mereka pula yang amalkan cara sedemikian, menggunakan rakyat untuk kepentingan politik,” katanya yang yakin bilangan penyokong yang akan turun pada 9 Julai depan nanti tidak akan mencecah sehingga sejuta orang sama seperti Himpunan Sejuta Belia di Putrajaya bulan lalu.

Sehubungan itu, beliau menyeru orang ramai dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) membuat seberapa banyak laporan kepada polis selain tuntutan saman terhadap penganjur Bersih 2.0.

Katanya, Persatuan Teksi Kuala Lumpur juga kini mahu menyaman penganjur tersebut kerana mengganggu pendapatan mereka, selain meminta agar menanggung kos kerugian RM150 kepada setiap 13,000 pemandu teksi yang terjejas.

“Dia bukan sahaja ancaman kepada Umno tetapi kepada negara. Buktinya tahap industri pelancongan kembali pulih seperti sedia kala enam bulan selepas anjuran Bersih 1,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan