Subscribe:

Pages

Isnin, 18 Julai 2011

ABDUL KARIM: "JANGAN MIMPILAH KITAK ANWAR"

Abdul Karim
Mustahilkan jika Pakatan Pembangkang mampu memenangi sekurang-kurangnya 15 buah kerusi parlimen di negeri Sarawak pada PRU13 kelak. Jangan mimpi lah brother! Itu kata Abdul Karim Rahman Hamzah. Namun bagaimana disebaliknya, jika Parti BN Sarawak terpaksa berputih mata melihat Pakatan Pembangkang meraikan kemenangan dalam kerusi parlimen negeri Sarawak pada PRU13 kelak. Semua itu adalah terpulang kepada rakyat Sarawak sendiri. 

Namun, apa yang jelas kita dapat lihat sekarang ialah kelibat jentera parti pembangkang buat masa ini kian garang, di mana mereka telah membukti kekuatan mereka dalam memenangi beberapa buah kerusi dalam PRN10 lepas. Jadi, untuk mengetahui info lebih lanjut, jom layan news kat nie...

KUCHING: Dakwaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) bahawa mereka mampu memenangi sekurang-kurangnya 15 kerusi Parlimen di Sarawak pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang merupakan satu lagi ‘mimpi di siang hari’, kata Ketua Setiausaha Politik Ketua Menteri  Abdul Karim Rahman Hamzah.

Menurutnya, bukan kali pertama Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyampaikan cita-cita tinggi itu untuk mendapatkan sokongan daripada penyokong parti namun gagal merealisasikannya apabila tiba masanya.

“Berapa kali Anwar berbohong kepada kita? Dia bermimpi di siang hari. Selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 pada 2008, Anwar memberitahu bahawa Pakatan Rakyat akan membentuk kerajaan pada 16 September 2008 dan ahli-ahli Parlimen BN akan menyertai mereka tetapi sehingga sekarang tidak ada apa-apa yang dicapai.

“Sebelum pilihan raya negeri baru-baru ini, Anwar turut mendakwa bahawa pakatan pembangkang akan menang dan memilih Baru Bian (pengerusi PKR Sarawak) sebagai KM (Ketua Menteri) seterusnya… tetapi setakat ini tidak ada apa-apa yang berubah.

“Dakwaan mereka akan memenangi 15 kerusi Parlimen bukan sesuatu yang baru. Anwar dengan mimpi-mimpinya lagi,” katanya ketika dihubungi semalam.

Abdul Karim yang juga pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional (BNBBC) dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Asajaya berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai dakwaan terkini Anwar ketika melawat ibu negeri ini pada hujung minggu lalu.

Sementara itu, naib presiden PBB Datuk Daud Abdul Rahman turut sependapat dengan Abdul Karim bahawa Anwar sekadar bermimpi kerana mempercayai parti dapat memenangi 15 kerusi pada PRU akan datang.

Menurut Daud yang juga Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri, PKR mengulangi keangkuhannya pada pilihan raya negeri baru-baru ini yang mendakwa mampu memperolehi 40 kerusi.

“Anwar sentiasa bermimpi seperti yang dilakukan pada pilihan raya negeri lalu. Beliau cakap dapat menang 40 kerusi tetapi anda tengoklah apa hasilnya,” katanya yang juga merupakan ADUN Tupong.

Pada perhimpunan bersama ahli-ahli PKR dan penyokong daripada masyarakat Bidayuh di sebuah restoran di Siburan petang Sabtu, Anwar memberitahu bahawa PKR komited memenangi sekurang-kurangnya 15 kerusi di Sarawak bagi membolehkan pakatan pembangkang membentuk kerajaan.

Anwar berkata, 15 kerusi itu merangkumi kawasan majoriti Bidayuh di Mambong.

“Jika kita boleh memenangi 15 kerusi di Sarawak, ia akan menjadi ‘batu loncatan’ bagi kita (untuk memenangi pilihan raya).

“Sebab itulah kita mesti menang di Mambong dan kawasan lain di bandar dan di luar bandar,” katanya yang dipetik sebagai berkata.

Majlis itu mengambil masa sekitar dua jam sebelum Anwar bergegas ke dua lagi majlis di Kuching.

Turut hadir, Naib Presiden PKR Kebangsaan Datuk John Tenewi Nuek dan Pengerusi PKR Negeri Baru Bian.

Setakat ini, PKR belum memiliki kerusi Parlimen di Sarawak. Pada pilihan raya negeri lepas, PKR bertanding di 49 kerusi dan hanya menang tiga sahaja.


Sumber: Utusan Borneo



Tiada ulasan:

Catat Ulasan