Subscribe:

Pages

Rabu, 20 Julai 2011

RAKYAT MAHUKAN SISTEM PILIHANRAYA LEBIH TELUS DAN ADIL DALAM PRU13 AKAN DATANG

Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Idris Ahmad
 
"Jika benar beliau anak jantan, sila biarkan pilihan raya berjalan dengan adil."

Demikian kata-kata Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Idris Ahmad yang juga merupakan bekas Ketua Penerangan PAS yang menuntut supaya Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) menggunakan dakwat kekal, bukan biometrik di dalam Pilihanraya Umum ke-13 akan datang.

Tambah beliau juga, berdemo bukan budaya dan adat rakyat Malaysia. Akan tetapi, beliau (Datuk Seri Najib) haruslah berfikir secara rasional dan adil mengapa rakyat berani untuk berdemo biarpun mereka ditakuti dan diancam dengan berbagai ugutan. Jadi, jika beliau tidak mengingini peristiwa 9 Julai 2011 berulang kembali, maka sila laksanakan pilihanraya dengan adil dan saksama. Jika benar beliau menginginkan slogan "1 Malaysia" diterima-pakai oleh seluruh pelusuk rakyat Malaysia, maka terimalah cadangan dan tuntutan Bersih. Apa salahnya kan. Kita sebagai rakyat Malaysia mempunyai hak untuk kebebasan bersuara.

Di samping itu juga, Datuk Seri Najib tidak boleh mendabik dada kononnya Barisan Nasional (BN) kuat jika berlawan di atas padang yang tidak sama rata. Jika benar BN adalah jentera yang gagah dan digeruni, biarlah BN berlawan parti melawan parti dan bukanlah kerajaan yang melawan parti. Soal Suruhanjaya Pilihanraya (SPR), biarlah mereka melaksanakan tanggungjawab mereka dan bebaskanlah mereka daripada belenggu pemimpin BN.

“Beri peluang untuk Pakatan Rakyat (PR) menggunakan televisyen untuk membentang polisi dan rancangan PR supaya rakyat menjadi hakim negara,” kata Idris.

Menurut Idris, demonstrasi yang dibuat oleh pihak Bersih pada 9 Julai adalah setelah usaha perundingan dan perbincangan yang dibuat dengan pihak SPR tidak dilayan dengan baik terutamanya penggunaan dakwat kekal.

“Rakyat tertanya-tanya kenapa kerajaan takut menggunakan dakwat kekal. Sebelum pilihan raya umum (PRU) 2008, SPR sudah membeli dakwat kekal yang bernilai RM2.4 juta, akhirnya dibatalkan penggunaannya.

“Najib dan SPR mengumumkan untuk mengguna sistem biometrik di dalam PRU akan datang untuk menunjukkan pilihan raya di negara ini adil. Seolah-olah kita meminta teh, tetapi yang dibawanya kopi,” jelas Idris.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan