Subscribe:

Pages

Khamis, 14 Julai 2011

JUHAM: PIHAK POLIS TIDAK AKAN TERLEPAS DARI HUKUMAN DAN UNDANG-UNDANG

Pengarah Juham, Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi

Hari ini Dewan Pemuda PAS telah melancarkan aduan berhubung dengan tindakan keganasan pihak polis ke atas para peserta Bersih pada 9 Julai 2011. Menurut Pengarah Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia (Juham), Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi, usaha ini adalah susulan daripada aduan secara rasmi Juham kepada Suruhanjaya Hak Asasi Malaysia (Suhakam) dan ianya selaras dengan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

Tambah Ahmad Zamri lagi, Juham bagaimanapun telah menyenaraikan tindakan-tindakan ganas dan tidak berperikemanusiaan pihak polis terhadap peserta-peserta Bersih di mana pihak polis menumbuk, menendang, memijak, menembak gas pemedih mata secara dekat dan membuta-tuli ke atas para peserta Bersih pada 9 Julai 2011.

Memetik kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak, Bersih boleh berhimpun asalkan mereka pergi dengan aman dan pulang dengan aman. Jangan buat kekecohan dan kekacauan. Jadi, rakyat Malaysia dapat melihat sendiri apa peristiwa atau insiden yang telah terjadi pada 9 Julai 2011. Siapakah yang tidak aman?

Sehubungan itu, kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib bagaimanapun telah mengerahkan polis menerusi Unit Simpanan Persekutuan (FRU) untuk menghalang perarakan oleh peserta himpunan dengan memancut air asid biru dan menembak gas pemedih mata. Lebih 1,600 peserta Bersih ditahan.

Ekoran itu, Juham mahu mendapatkan kerjasama daripada anggota masyarakat untuk mengumpulkan maklumat berkenaan pencabulan hak asasi oleh pihak polis.

Aduan, bukti bergambar, rakaman video, laporan perubatan dan sebagainya boleh disalurkan melalui talian Hotline 016-3126463, 016- 3126473 dan 014-6451753.

Juham juga boleh dihubungi menerusi emel juhampusat@gmail.com dan laman peminat di laman web sosial Facebook ‘Jabatan Undang -undang dan Hak Asasi Manusia’.

“Rakyat harus diberi kesedaran tentang hak mereka di sisi undang-undang dan pihak berkuasa pula tidak boleh sewenang-wenang membelasah rakyat yang hanya melaksanakan hak mereka yang dijamin di bawah Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan,” kata Ahmad.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan